Pentacon 135/2.8 M42: Το τέρας του Bokeh

Pentacon 135/2.8, The King of Bokeh

Pentacon 135/2.8, The King of Bokeh

Πρόσφατα σας έδειξα έναν από τους Μ42 φακούς μου, τον Pentacon Auto 135/2.8 MC. Φτηνός και σχετικά ποιοτικός φακός, με καλό και χαρακτηριστικό tele bokeh. Τ’ όνομά του όμως παραπέμπει στον διάσημο Pentacon 135/2.8, φτιαγμένο στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας που το περίφημο bokeh του τον εδραίωσε στο χώρο των φακών ως το “bokeh monster”.

Είναι σχετικά μικρός ως 135άρης τηλεφακός. Όντας μηχανικός και ολομεταλλικός δεν είναι ιδιαίτερα ελαφρύς, αλλά ούτε και βαρύς. Είναι ένας παλαιομοδίτικος φακός βασισμένος στη Sonnar φόρμουλα της Zeiss. Πάνω στον οπτικό σωλήνα θα βρείτε δυο δαχτυλίδια, ένα για την εστίαση κι ένα διπλής λειτουργίας για το διάφραγμα.

Pentacon 135/2.8, Το δαχτυλίδι του διαφράγματος κι εκείνο της εστίασης.

Pentacon 135/2.8, Το δαχτυλίδι του διαφράγματος κι εκείνο της εστίασης.

Η εστίαση είναι ιδιαίτερα ομαλή. Η ελάχιστη απόσταση εστίασης είναι το 1.5 μέτρο και για να εστιάσετε από το 1.5 μέτρο μέχρι το άπειρο θα πρέπει να περιστρέψετε το δαχτυλίδι εστίασης κατά 360 μοίρες. Είναι πολύ και δεν ενδείκνυται για σκηνές δράσεις, αλλά είναι ιδανικό για πορτραίτα όπου η ακριβής εστίαση παίζει κρίσιμο ρόλο.

Pentacon 135/2.8, O γνήσιος.

Pentacon 135/2.8, O γνήσιος.

Το διάφραγμα ρυθμίζεται από το δαχτυλίδι  στο εμπρός μέρος του φακού. Το διάφραγμα αυτού του φακού είναι preset. Αν θέλετε, μπορείτε να τραβήξετε προς τα έξω το δαχτυλίδι, να το μετακινήσετε στο ελάχιστο διάφραγμα που επιθυμείτε και μετά κοιτώντας μέσα από τη φωτογραφική μηχανή, να εστιάσετε και να γυρίσετε το διάφραγμα μέχρι να σταματήσει στην επιλεγμένη από πριν τιμή. Καλό δε συμφωνείτε; Οι τιμές του διαφράγματος είναι από 2.8 μέχρι 32. Το διάφραγμα αποτελείτε από 15 (!) λεπίδες και βρίσκονται αρκετά μακριά από το εστιακό επίπεδο αποδίδοντας το εκπληκτικό bokeh που έκανε το φακό αυτό διάσημο.
Να σημειωθεί ότι είναι από τις λίγες περιπτώσεις που αντίγραφο των Zeiss Sonnar κατάφερε να τους  κερδίσει σ’ επιδόσεις.

Είχα την ιδέα πως ήταν αντίγραφο των Zeiss Sonnar, αλλά μ’ ένα διαφωτιστικό σχόλιο επαληθέυτικε το άκρως αντίθετο. Η Sonnar σχεδίαση άρχισε μ’ αυτόν κι ακολούθησαν οι άλλοι.

Ο Pentacon με τις 15 λεπίδες του!

Ο Pentacon με τις 15 λεπίδες του!

Τα οπτικά του είναι coated με μια μπλε χροιά. Παρά τη χροιά αυτή, οι φωτογραφίες προκύπτουν με σχετικά θερμούς τόνους. Είναι οξύς σε όλα τα διαφράγματα και περισσότερο από το 4 και μετά.

Η διάμετρος των φίλτρων που δέχεται είναι 55 χιλιοστά. Μαζί με το φακό έρχεται κι ένα βιδωτό μεταλλικό παρσολειγ που δουλεύει και σαν step up ring από τα 55 στα 58 χιλιοστά. Σε συνθήκες με έντονο φωτισμό καλό είναι να την έχετε μαζί σας.

Στον δικό μου λείπει το καπάκι του. Αντ’ αυτού του φόρεσα ένα UV φιλτράκι. Φυσικά δε θα μείνει πάνω του όταν το χρησιμοποιήσω, ξέρετε την άποψή μου για τα φίλτρα. Όμως, το φιλτράκι θα γλιτώσει το εμπρός οπτικό στοιχείο από τυχών υγρασία και άλλου είδους ατυχήματα.

Στη D90 μου αποδίδει όμορφα και ζεστά χρώματα. Είναι όμως δύσκολο να τον χρησιμοποιήσεις σε χαμηλές ταχύτητες καθώς η ελάχιστη πρακτική ταχύτητα για καθαρές φωτογραφίες είναι 1.6Χ135 του δευτερολέπτου. Οι παρακάτω τραβήχτηκαν στο 1/60.

Pentacon 135/2.8, Δείγμα λήψης 1/60@2.8

Pentacon 135/2.8, Δείγμα λήψης 1/60@2.8. Βλέπετε το καταπληκτικό bokeh του, αλλά και πόσο δύσκολα τον κρατάς στο χέρι με ταχύτητες κάτω από 1/250 του δευτερολέπτου.

Pentacon 135/2.8, Δείγμα λήψης 1/60@5.6

Pentacon 135/2.8, Δείγμα λήψης 1/60@5.6

Pentacon 135/2.8, Δείγμα λήψης 1/300@11 (ISO 800)

Pentacon 135/2.8, Δείγμα λήψης 1/30@11 (ISO 800)

Πολλοί προσπάθησαν ν’ αντιγράψουν τον Pentacon, αλλά κανείς δε κατάφερε να φτιάξει έναν ποιοτικό φακό άξιο αντίπαλό του. Αν κάποιος Μ42 φακός αξίζει να μπει στη συλλογή σας, τότε σίγουρα είναι αυτός.

Pentacon 135/2.8, Στην D90 δεν εστιάζει το άπειρο.

Pentacon 135/2.8, Στην D90 δεν εστιάζει το άπειρο.

Αν αποφασίσετε ν’ αγοράσετε έναν προσέξτε να είναι σε καλή κατάσταση, χωρίς χτυπήματα, χωρίς μύκητες και να έχει τη πολύτιμη κουκούλα του που μόνη της δε τη βρίσκετε πουθενά.
Σε καλή κατάσταση θα σας κοστίσει κάμποσο, αλλά θα καταλάβετε το γιατί αμέσως μόλις τον χρησιμοποιήσετε!

Pentacon 138/2.8, Καταπληκτικός από κάθε άποψη.

Pentacon 138/2.8, Καταπληκτικός από κάθε άποψη.

Κυρίες και κύριοι, αυτός ήταν ο Pentacon 135 2.8, the Bokeh Monster! Θα τα πούμε σύντομα με το δώρο που μου πήρα για τα Χριστούγεννα!

Advertisements

6 thoughts on “Pentacon 135/2.8 M42: Το τέρας του Bokeh

  1. πολυ ωραια αποδοση στα f2.8.

    απαξ και παρω το αλλο τερας του bokeh, τον ef 85mm 1.2, θα πρεπει να κανουμε side-by-side bennchmark.
    με ιδια attributes φυσικα (85mm, f/2.8, και speeds/iso)

    merry happy snappy festive period!!

  2. “Να σημειωθεί ότι είναι από τις λίγες περιπτώσεις που αντίγραφο των Zeiss Sonnar κατάφερε να τους κερδίσει σ’ επιδόσεις.”

    για να είμαστε ακριβείς. Αυτός είναι ο ορίτζιναλ από το ορίτζιναλ εργοστάσιο. Οι σόναρ που έβγαιναν μετά τον πόλεμο στη Δ.Γερμανία ήταν τα αντίγραφα σε ένα νέο εργοστάσιο.

    Στην αρχή μετα τον πόλεμο έβγαινε ένας σε στυλ ζέβρα, τον έχω και τον χρησιμοποίησα μια φορά.

    Ενα ενδιαφέρον δυτικογερμανικό αντίγραφο με 14 λεπίδες είναι ο Isconar 135/4.0 (και αυτός σε ζέβρα ο παληός, ποιό μοντέρνος ο νεώτερος).

    • Σ’ ευχαριστώ πολύ για το διαφωτιστικό σου σχόλιο. Μου είχε μείνει η ιδέα πως ήταν το αντίγραφο κι όχι το πρωτότυπο της Sonnar σχεδίασης.
      Έχω και τον Isconar. Αν και τέλειος εμφανησιακά, το δαχτυλίδι εστίασής του είναι τόσο σφιχτό που πολλές φορές ξεβιδώνει κατά την εστίαση. Θα τον φτιάξω κάποτε.

  3. Pingback: Pentacon Auto 135/2.8 MC: Μια παρεξηγημένη υπόθεση. | .: Φωτογραφία :.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: