Jupiter-21M, ένας 200άρης τηλεφακός που μπορεί ν’ ανταγωνισθεί ευθέως τους πανάκριβους της παρέας του.

Jupiter-21M, ένας καθ' όλα αξιόλογος τηλεφακός

Jupiter-21M, ένας καθ’ όλα αξιόλογος τηλεφακός

 

Είναι γιγάντιος, βαρύς και ως απόλυτα χειροκίνητος φακός είναι κομμάτι δύσκολος στο χειρισμό του. Γενικά, όταν ταξιδεύω με τη φωτογραφική μηχανή, προτιμώ τις ελαφριές λύσεις μιας και στη πλάτη μου, πέρα από τα φωτογραφικά κουβαλώ κι άλλα πράγματα. Θα μου πεις πως κατέληξε το θηρίο αυτό στη συλλογή μου;

Τον βρήκα για 10€ στο Μοναστηράκι μαζί με τη θήκη του. Ήταν απλά βρώμικος με το σώμα του να έχει γεμίσει από υπολείμματα της κόλλας της φόδρας του εσωτερικού της θήκης του. Η βελόνα αυτόματης ρύθμισης του διαφράγματος ήταν επίσης κολλημένη. Ο τύπος ζητούσε 25€, αλλά τον κατάφερα μια χαρά και για τα 10€ δε το σκέφτηκα δεύτερη φορά. Τον αγόρασα και στο σπίτι τον καθάρισα και τον επανέφερα σ’ όλο του το μεγαλείο.

Είναι ένας φακός ολομεταλλικός, 200 χιλιοστών, με διαφράγματα από f/4 μέχρι f/20 κι ελάχιστη απόσταση εστίασης τα 180 εκατοστά. Το θηρίο αυτό ζυγίζει 980 γραμμάρια και καλό θα ήταν να μοντάρετε το φακό πάνω σε τρίποδο διαφορετικά βάζετε σε σοβαρό κίνδυνο τη μοντούρα της φωτογραφικής σας μηχανής. Η μοντούρα του φακού είναι η γνωστή Μ42 και μπορείτε με το κατάλληλο αντάπτορα να τον προσαρτήσετε σε όλες τις φωτογραφικές μηχανές. Εγώ τον έδεσα επάνω στ’ αγαπημένο μου πειραματόζωο, την Canon EF-M με τον M42-EF αντάπρορα.

Ο φακός διαθέτει τρία δαχτυλίδια, ένα φαρδύ για την εστίαση, ένα για τη ρύθμιση του διαφράγματος κι άλλο ένα για την επιλογή λειτουργίας του διαφράγματος (αυτόματη, χειροκίνητη). Διαθέτει επίσης και ένα ενσωματωμένο παρασολεϊγ τ’ οποίο εξαφανίζεται σπρώχνοντας το προς τα μέσα. Τα πάντα είναι όμορφα και κάπως σφιχτά επάνω του και προσδίδουν την αίσθηση του ποιοτικού και ανθεκτικού γενικότερα.

Το δαχτυλίδι ρύθμισης του διαφράγματος.

Το δαχτυλίδι ρύθμισης του διαφράγματος.

 

Διακρίνετε την υπερεστιακή κλίμακα και το σημάδι για την υπέρυθρη εστίαση.

Το δαχτυλίδι εστίασης. Διακρίνετε την υπερεστιακή κλίμακα και το σημάδι για την υπέρυθρη εστίαση.

 

Ο επιλογέας λειτουργίας του διαφράγματος.

Ο επιλογέας λειτουργίας του διαφράγματος.

Στη πράξη τώρα τα πράγματα είναι ζόρικα. Το να γυρίζεις εδώ κι εκεί μ’ ένα τέτοιο πράγμα στα χέρια δεν είναι καθόλου άνετο και ειδικά το καλοκαίρι. Γυμνασθείτε καλά λοιπόν πριν τον βγάλετε βόλτα. Εμένα μου βγήκε η ψυχή μες το κατακαλόκαιρο και ο καρπός του δεξιού μου χεριού γύρισε πίσω ξεχαρβαλωμένος. Τ’ αποτέλεσμα όμως άξιζε το κόπο. Είναι πολύ οξύς, με καταπληκτική απόδοση χρωμάτων και υψηλή αντίθεση. Το bokeh του είναι σα βούτυρο και ως τηλεφακός μπορεί και ξεχωρίζει με απόλυτα τρισδιάστατο στυλ τ’ αντικείμενα από το παρασκήνιο. Κόντρα στον ήλιο υπάρχει σοβαρό πρόβλημα  τ’ οποίο λύνεται με το τρόπο παρακάτω.

Το νεότερο λογότυπο της VOMZ.

Το νεότερο λογότυπο της VOMZ.

Ο δικός μου φακός κατασκευάσθηκε το 1987 (τα δυο πρώτα ψηφία του σειριακού αριθμού είναι το έτος παραγωγής). Φέρει το νεώτερο λογότυπο της VOMZ (Vologda Optical Mechanical Factory, Вологодский оптико-механический завод). Δεν είναι κάτι το ιδιαίτερα σπάνιο, αλλά είναι σπάνιο να τον βρει κανείς στη κατάσταση αυτή.

VOMZ, το παλιό και το νέο λογότυπο

VOMZ, το παλιό και το νέο λογότυπο

Θυμόσασθε που λίγο πριν μιλήσαμε για προβλήματα όταν φωτογραφίζουμε κόντρα στον ήλιο; Το πρόβλημα οφείλεται σε μια μεταλλική πλάκα η οποία καλύπτει το μηχανισμό της βελόνας του διαφράγματος στο πίσω μέρος του φακού (1). Αυτή η πλάκα, αν και αυλακωμένη, αντανακλά πολύ φως προς το επίπεδο του φιλμ. Εγώ κόλλησα επάνω της ένα κομμάτι αυτοκόλλητου αφρώδους υλικού πάχους 1,5 χιλιοστών και το πρόβλημα εξαφανίστηκε τελείως. Αυτός ήταν και ο λόγος που πολλοί προτιμούσαν τον 21Α αντί του 21Μ. Πλέον μπορώ να τους διαψεύσω στο θέμα της ποιότητας καθώς ο δεύτερος αποδίδει ακριβώς όπως ο πρώτος, συν τ’ ότι μπορεί να δουλέψει σε Α και Μ το διάφραγμα.

Η πλάκα (1) που αντανακλούσε φως καλυμμένη με το αφρώδες υλικό, και η βελόνα ρύθμισης του διαφράγματος (2).

Η πλάκα (1) που αντανακλούσε φως καλυμμένη με το αφρώδες υλικό, και η βελόνα ρύθμισης του διαφράγματος (2).

Θα βρείτε πολλούς με τη βελόνα (2) του διαφράγματος κολλημένη προς τα μέσα. Πολλοί μάλιστα λένε πως ο φακός είχε προβλήματα με το διάφραγμα ακριβώς γι αυτό το λόγο. Το πρόβλημα λύνεται απλά με μια δυο σταγόνες υγρού νάφθα γι’ αναπτήρες. Θα δείτε τη βελόνα να πετάγεται έξω μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό. Λίγο παίξιμο της βελόνας και αυτό ήταν. Ο φακός είναι μια χαρά.

Σας τον προτείνω ανεπιφύλακτα. Προσοχή όμως γιατί από τη κόπωση κρατώντας το στο δεξί για τρεις ώρες, ο καρπός μου είχε πρόβλημα για δυο-τρεις ημέρες μετά.

Μη δώσετε πάνω από 20€ γι’ αυτόν. Προσέξτε τα οπτικά του να είναι καθαρά χωρίς σκόνη, μούχλα ή γρατσουνιές. Βγάλτε τον από τη θήκη του και φυλάξτε τον κάπου αλλού. Η θήκη του έχει χαρτόνι που τραβά την υγρασία και θα μπορούσε να προξενήσει μούχλα στο φακό.

Περισσότερα για τον Jupiter-21M μπορείτε να βρείτε εδώ, εδώ κι εδώ.

Jupiter-21M, καταπληκτικές επιδόσεις σε επίσης εκπληκτική τιμή

Jupiter-21M, καταπληκτικές επιδόσεις σε επίσης εκπληκτική τιμή

Αυτό ήταν! Καλή γυμναστική!

 

Advertisements

5 thoughts on “Jupiter-21M, ένας 200άρης τηλεφακός που μπορεί ν’ ανταγωνισθεί ευθέως τους πανάκριβους της παρέας του.

  1. O φακος φαίνεται αξιοπρεπέστατος και σε πολυ καλή κατάσταση, και πραγματικά πολύ καλή τιμή για έναν 200mm/f4! Έχεις αναρτήσει κάπου φωτογραφικά δείγματα;

    Η επίστηση της προσοχής στη θήκη και την επιβλαβή υγρασία είναι απόλυτα χρηστική συμβουλή!

    Μεταξύ της 100d & της ef-m, προτίμησα την 100d για πειραματόζωο.

      • Σε κάποια στιγμή θα πάρω την EF-M. Λόγω του ότι είναι mirrorles οι αντάπτορές της δεν χρειάζονται διορθωτικό γυαλί κι έτσι δεν αλλοιώνεται η ποιότητα του φακού.

    • Φυσικά! Τ’ αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Σε λίγο θα έχω δικό μου σαρωτή και θ’ ακολουθήσουν δείγματα από όλα όσα έχω προσαρτήσει εδώ. Σε λίγο θα ετοιμάσω και μερικά αρθράκια για φακούς πορτραίτου όπως ο Jupiter-9, o Pentacon-135 2.8 Auto και μερικούς άλλους.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: