Ricoh Auto 35: Ιδού η πηγή έμπνευσης της Zorki-10

Ricoh Auto 35

Ricoh Auto 35, Απλή αλλά πανέμορφη

Θυμάστε πριν από καιρό που μιλούσαμε για τη τηλεμετρική Zorki-10 και την απλή αδερφή της Zorki-11; Ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσω τη πηγή έμπνευσης της σχεδίασής τους, τη Ricoh Auto 35, μια σχετικά απλή φωτογραφική μηχανή που κυκλοφόρησε στις αρχές της δεκαετίας του ’60.

H Ricoh Auto 35 είναι μια απλή φωτογραφική μηχανή ελεύθερης εστίασης. Η έκθεσή της  ρυθμίζεται αυτόματα (υπάρχει όμως η δυνατότητα χειροκίνητου ελέγχου, θα το δούμε παρακάτω). Ο φακός της είναι ο Riken Ricoh των 40 χιλιοστών με μέγιστη φωτεινότητα f/4.  Περιμετρικά του φακού βρίσκεται το φωτόμετρο σεληνίου και στο σωλήνα του φακού οι μοχλοί για τις ρυθμίσεις της έκθεσης.

Ricoh Auto 35, Λεπτομέρια του φακού

Ricoh Auto 35, Λεπτομέρια του φακού

Το κλείστρο της δεν είναι σαφές τι ταχύτητες διαθέτει. Η Ricoh στο διαδικτυακό της τόπο αναφέρει ταχύτητες από 1/30 μέχρι 1/400 του δευτερολέπτου και Β ενώ στο εγχειρίδιο από 1/25 μέχρι 1/160 του δευτερολέπτου και Β. Μου είναι δύσκολο να το επιβεβαιώσω αυτή τη στιγμή αλλά σε κάποια άλλη θα το κάνω κι αυτό.

Αν και σταθερής εστίασης αναφέρεται πως δίνει καλά αποτελέσματα από τα 5 μέτρα και πέρα. Υποθέτω όμως πως αυτό είναι συνάρτηση των συνθηκών φωτισμού και του διαφράγματος που θα επιλέξει η φωτογραφική μηχανή. Θα τη δοκιμάσω μ’ ένα φθηνό φιλμάκι και θα σας πω.

Οι ταχύτητες του φιλμ είναι ASA 10-16,25-32,40-64,80-125, και 160-200 κι επιλέγονται μέσω ενός διακόπτη περιμετρικά του φακού στις θέσεις 6, 5, 4, 3, 2 και Μ για το φλας. Η θέση Μ για τη ταχύτητα συγχρονισμού του φλας είναι 1/25 του δευτερολέπτου. Ποιος ο λόγος που το διαφοροποίησαν από τη θέση 2 δε το καταλαβαίνω. Μπορεί να συμβαίνουν κι άλλα με το διακόπτη σ’ αυτή τη θέση αλλά δε βρήκα καμιά σχετική αναφορά πουθενά.

Γενικότερα οι δυνατές επιλογές ταχύτητας είναι ου εξής:

FILM NUMBER, SHUTTER SPEED

B,  TIME

M,   1/ 25th sec.

2, 1/ 25th sec.

3,  1/ 32th sec.

4,  1/ 50th sec

5,  1 /100th sec

6,  1/160th sec.

Μ’ ένα άλλο διακόπτη επίσης περιμετρικά του φακού μπορούμε να ρυθμίσουμε το διάφραγμα. Βασικά οι τιμές που αναγράφει είναι απόσταση σε πόδια αλλά αυτό που κάνει είναι να ρυθμίζει το διάφραγμα στις ακόλουθες τιμές:

F.P.D. SCALE NUMBER, DIAPHRAGM

25,   F/ 4

12,   F/8

8,  F/20

Auto

Όπως καταλαβαίνετε, ή θα διαλέξετε αυτόματο διάφραγμα για τη ταχύτητα φιλμ (διαφράγματος) ή τις δικές σας τιμές για διάφραγμα και ταχύτητα κλείστρου. Καταλαβαίνετε πως οι δυνατές επιλογές δεν είναι και πολλές και ως εκ τούτου ο παράγοντας τύχη εισέρχεται στην έκβαση του αποτελέσματος κατά τη φωτογράφηση.

Η μοναδική πληροφορία που προσφέρεται για την έκθεση είναι μια βελόνα στο απλό προσοφθάλμιό της. Όταν η βελόνα αυτή βρίσκεται στη κόκκινη περιοχή τότε δε μπορεί να επιτευχθεί σωστή έκθεση.

Στο επάνω μέρος της φωτογραφικής μηχανής θα βρείτε μόνο την υποδοχή του φλας η οποία είναι ενεργή. Στο πλάι του φακού θα βρείτε το μοχλό απελευθέρωσης του κλείστρου. Είναι σχετικά μικρής διαδρομής, αλλά θέλει προσοχή για να μη βγει η φωτό κουνημένη.

Στα πλευρά της η φωτογραφική μηχανή διαθέτει υποδοχές για τη προσάρτηση των κλιπς για τον ιμάντα της. Είναι πατέντα της Ricoh και γι’αυτό, αν αποφασίσετε ν’ αποκτήσετε μια, σιγουρευτείτε ότι έρχεται με το λουράκι της, διαφορετικά δε πρόκειτε να το βρείτε πουθενά. Πάνω από την υποδοχή για το λουρί της στα δεξιά, αυτό που μοιάζει με επαφή συγχρονισμού του φλας είναι υποδοχή για το χρονομετρητή της Ricoh. Είναι σπάνιος και δεν έχει τύχει να δω πουθενά κανέναν πέρα από μια δυο αναφορές σ’ αυτόν στο εγχειρίδιο της φωτογραφικής μηχανής.

Στο κάτω μέρος της θα βρείτε το μοχλό προώθησης του φιλμ και οπλισμού του κλείστρου, το μετρητή των καρέ, την υποδοχή για τρίποδο, το κουμπί απελευθέρωσης του φιλμ, και το μοχλό επανατύλιξης του φιλμ. Ο μοχλός προώθησης του φιλμ και οπλισμού του κλείστρου έχει ξεχωριστό στυλ. Μπορώ να πω πως είναι ο ποιό όμορφος που έχω δει σε φωτογραφική μηχανή. Ο μοχλός αυτός στο εγχειρίδιο αποκαλείται Triggermatic Action Lever και κατά τα λεγόμενά του ο μοχλός αυτός μπορεί να δώσει τη δυνατότητα λήψης 10 καρέ για 10 δευτερόλεπτα (1 καρέ το δευτερόλεπτο) συνεχόμενα. Δεν έχω βγάλει άκρη μ’ αυτό καθώς δε βρίσκω άλλο τρόπο για να τραβήξω φωτογραφία από το να οπλίσω, και να πατήσω το κουμπί απελευθέρωσης του κλείστρου. Μια ιδέα είναι να κρατήσει κανείς πατημένο το κουμπί απελευθέρωσης του κλέιστρου και ταυτόχρονα να οπλίσει. Δε τολμώ όμως κάτι τέτοιο γιατί έχω δει πολλές φωτογραφικές μηχανές να χάνουν το κλείστρο τους ακριβώς μ’ αυτό το τρόπο.

Γενικότερα, για να τραβήξει κανείς μια φωτογραφία, πρέπει πρώτα να επιλέξει το φιλμ (ουσιαστικά τη ταχύτητα του κλείστρου), μετά να θέσει το διάφραγμα στη τιμή Auto ή σε μια από τις τρείς άλλες διαθέσιμες τιμές, να καδράρει, και αφού βεβαιωθεί πως η βελόνα στο προσοφθάλμιο δεν είναι στη κόκκινη περιοχή να τραβήξει τη φωτογραφία.

Δεν την έχω δοκιμάσει ακόμα. Πάντως οι φωτογραφίες της δε δείχνουν εντυπωσιακές. Μένει να το επιβεβαιώσω κι εγώ.

Μπορεί να μην είναι φωτογραφική μηχανή μ’ εντυπωσιακά χαρακτηριστικά, αλλά είναι όμορφή και δεν υπήρχε περίπτωση να λείψει από τη συλλογή μου μακριά από τις Zorky-10Revue-10 και Zorky-11 μου. Για τα δεδομένα της δεκαετίας του 1960 ήταν πρωτοποριακή. Ήταν από τις πρώτες φωτογραφικές μηχανές με αυτοματοποιημένη έκθεση, είχε απόλυτα φουτουριστική σχεδίαση και δε χρειαζόταν να γνωρίζεις πολλά για να τραβήξεις μια φωτογραφία. Τα πάντα πάνω της έχουν κάτι το ιδιαίτερο. Από το πανέμορφο αλουμινένιο σώμα της με τη πλάτη από χαρακτηριστικό μαύρο πλαστικό εποχής, το κρεμ καπάκι του φακού της μέχρι τη πανέμορφη δερμάτινη θήκη της. Να σημειωθεί πως έχω δει μερικές με θήκη βινιλίου.

Ricoh Auto 35, Zorki-10, Revue-10

Ricoh Auto 35, Zorki-10, Revue-10

Αναφορικά με τις Zorky, αν κι αυτές αποτελούν σχεδιαστικά κοπιά της Ricoh Auto 35, οι Zorky έχουν αρκετά καλύτερη ποιότητα. Δίνουν στο χρήστη πολύ μεγαλύτερο έλεγχο στην έκθεση και είναι φτιαγμένες από καλύτερα υλικά.

Ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να ψάξει αρκετά για να πετύχει μια. Θα πρέπει να είναι άκρως λειτουργική γιατί το κλείστρο δεν υπάρχει περίπτωση να καταφέρετε να το φτιάξετε μόνοι σας. Να πάρετε μια μαζί με τη θήκη της η οποία είναι αρκετά σπάνια, πανέμορφη και σε πολλές περιπτώσεις κατά πολύ ακριβότερη από την ίδια τη φωτογραφική μηχανή, ο φακός να έχει το καπάκι του για να καλύπτετε το φωτόμετρο σεληνίου του και φυσικά να μην είναι κακομεταχειρισμένη.

Περισσότερες πληροφορίες για τη Ricoh Auto 35 μπορείτε να βρείτε εδώ κι εδώ. Το εγχειρίδιό της μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ.

Κυρίες και Κύριοι αυτή είναι η Ricoh Auto 35.

Η Ricoh Auto 35 μαζί με το κρεμ καπάκι της και τη πανέμορφη θήκη της

Η Ricoh Auto 35 μαζί με το κρεμ καπάκι της και τη πανέμορφη θήκη της

Να και μια από τις καθαρά αμερικάνικες διαφημήσεις για τη Ricoh Auto 35:

Jerry Lewis endorsing the Ricoh Auto 35 camera - 1960

Jerry Lewis endorsing the Ricoh Auto 35 camera – 1960

Advertisements

4 thoughts on “Ricoh Auto 35: Ιδού η πηγή έμπνευσης της Zorki-10

  1. Συγχαρητήρια για το μπλόγκ σου, πολύ καλή πηγή πληροφοριών!

  2. Let us not forget the big sister of Auto 35, the Ricohmatic 35. It is the one with the rangefinder and is closer to the Soviet Zorki-10 and its export type Revue-10.

    • You’re absolutely correct! Zorki-11 would match better to Auto 35 due to the lack of the rangefinder. Ricoh Auto 35 was also named Ricohmatic 35 for export markets. An interesting quirk is that Auto 35 came before the Auto 35V. Yet, Zorki-10 was a copy of the later (Auto 35V) and Zorki-11 of the former (Auto 35).

      Thanks for pointing this out.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: